Workshops door studenten bij tentoonstelling Zomerdijkstraatateliers

Gepubliceerd op

Studenten van de Academie voor Beeldende Vorming geven workshops tijdens de tentoonstelling Zomerdijkstraatateliers 1934-2010, die vanaf 8 oktober tot en met 12 november 2010 te zien is in Arti et Amicitiae. Hun lesmethode is gebaseerd op het boek KunstWerkt van Terry Barrett. Het uitgangspunt van deze nieuwe methode is het in gesprek gaan over een kunstwerk.

Studenten van de Academie voor Beeldende Vorming geven workshops tijdens de tentoonstelling Zomerdijkstraatateliers 1934-2010, die vanaf 8 oktober tot en met 12 november te zien is in Arti et Amicitiae. Hun lesmethode is gebaseerd op het boek KunstWerkt van Terry Barrett. Het uitgangspunt van deze nieuwe methode is het in gesprek gaan over een kunstwerk.

Zomerdijkstraatateliers 1934-2010 is een documentaire-expositie over het eerste complex atelierwoningen in Nederland, met een selectie van kunstwerken uit de hele geschiedenis van de Zomerdijkstraat: Carasso, van Pallandt, Polet, Wagemaker, Esser, Wolkers, Grosman, Steyn, Hillenius, Kleiterp, Hoekstra, Berning en anderen. De tentoonstelling bestaat uit films en foto‘s van de betrokken kunstenaars uit de afgelopen 75 jaar geprojecteerd op een grote maquette (schaal 1:5) en foto‘s en een documentatie over het ontstaan van het gebouw en de architectuur.

Studente van de Academie voor Beeldende Vorming Sarah de Rooij werkt als stage samen met alumnus Geertje van de Kamp de nieuwe lesmethode van Terry Barret uit in workshops voor leerlingen van basisscholen, gecombineerd met een bezoek aan de tentoonstelling. Tijdens de workshops kiezen leerlingen één kunstwerk en worden ze uitgenodigd om op te schrijven wat zij zien, waar ze aan denken en wat zij denken dat het betekent. Deze commentaren lezen de leerlingen aan elkaar voor, waarna het gesprek zich kan verdiepen.

Met de interpretaties van de leerlingen wordt een performance gemaakt door de leerlingen in de tentoonstellingsruimte.  Daarbij wordt gebruikgemaakt van mime: groepjes van vier leerlingen beelden hun vier interpretaties uit met door henzelf gekozen muziek als begeleiding. De performances worden op dvd vastgelegd en kunnen later op school besproken worden met een docent.

Door alleen maar vragen te stellen, krijgen leerlingen een middel aangereikt om inzicht te krijgen in een kunstwerk, waardoor kunst, zelfs 'onbegrijpelijke hedendaagse kunst' toegankelijk gemaakt wordt. Zoals Terry Barrett zegt: 'We kunnen onverwacht veel van elkaar leren als we bereid zijn onbevangen met elkaar over een kunstwerk in gesprek te gaan.'

De tentoonstelling en workshops worden georganiseerd door Stichting Sectio Divina.

Meer informatie
www.sectiodivina.nl

Arti et Amicitiae
Rokin 112, Amsterdam.
www.arti.nl

opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving

Delen