Orselle Wijma organiseert experimentele veiling

Gepubliceerd op

Voor de eindexamenexpositie op de Academie voor Beeldende Vorming organiseerde Orselle Wijma (student Docent beeldende kunst en vormgeving) een experimentele veiling van haar beeldend werk. Al het werk dat ze niet verkocht, vernietigde ze terplekke.

Voor de eindexamenexpositie op de Academie voor Beeldende Vorming organiseerde Orselle Wijma (student Docent beeldende kunst en vormgeving) een experimentele veiling van haar beeldend werk. Al het werk dat ze niet verkocht, vernietigde ze terplekke.

A unique thing is a dangerous thing
Het beeldend werk van Orselle is nogal arbeidsintensief: ze borduurt, naait met de hand en maakt collages. ‘Het roofdier in de mens’ is een terugkerend thema: lusten, kwade gevoelens en dingen die je het liefst verbergt, maar die er soms ineens uitkomen. Veel werken zijn ontstaan naar aanleiding van nachtmerries en angsten, maar ze tonen ook humor.

Orselle: ‘Mijn werk is heel persoonlijk. Het zijn bladzijdes uit mijn dagboek, er zit altijd een verhaal achter. Mensen vroegen hoe ik dat verhaal zou laten zien bij mijn afstuderen. Ik voelde me daar ongemakkelijk bij, omdat ik het niet nodig vind dat men precies weet wat de betekenis is achter mijn werk. Als je iets maakt dat uniek is, is dat gevaarlijk omdat je het wilt beschermen. Ik beschermde mijn werk en wilde het ‘t liefst voor mezelf houden. Daarom besloot ik mezelf uit te dagen en iets doen waar ik me niet prettig bij voelde.’

Manipuleren van publiek
Orselle nam voor haar studie deel aan Former West in Berlijn, een congres over  actuele kunst en cultuur, met een speciale Learning Place voor 180 kunststudenten van over de hele wereld. Orselle: ‘Daar ben ik gaan nadenken over hoe je een publiek kunt manipuleren. Hoe je mensen tot iets verplicht kunt laten voelen waar ze niet toe verplicht zijn. Ik voelde die verplichting omdat ik moet afstuderen, ik had het idee dat ik het niet langer voor mezelf deed. Ik wilde mensen deelgenoot maken van dat gevoel.’ Zo ontstond het idee van de veiling.

Ze wilde een ritueel maken van het stukmaken van het werk. Orselle: ‘Maar het stukmaken alleen vond ik te makkelijk, omdat ik daar niemand bij zou betrekken. Toen kwam de ingeving dat mensen een werk konden redden als ze het wat waard vonden.’

Papierversnipperaar
Orselle deed vooronderzoek bij veilinghuis De Zwaan om haar veiling totaal professioneel te maken, inclusief showroom, kavellijst en een catalogus. Er was een veilingmeester aanwezig met een notaris en een dame die het werk liet zien. Orselle zat op het podium, waar ze verschillende destructiemethoden kon toepassen. Er was een papierversnipperaar, een bak met teer, een lintzaag en een hamer om werk stuk te slaan dat niemand wilde kopen. Van de 38 werken moest ze er uiteindelijk 6 vernietigen.

Orselle: ‘Ik was de beul en het slachtoffer tegelijk. Het proces was heftig, maar ook fantastisch. Ik heb het als een soort verlossing ervaren. Het verkopen was eigenlijk lastiger dan het vernietigen. Het voelt alsof er een deel van mij met iemand anders mee is.’

Kunstmaster
Orselle wil na haar studie graag een kunstmaster doen. Orselle: ‘Het komende jaar ga ik me oriënteren en misschien een residency doen of stage lopen bij een kunstenaar. Ik wil graag verder met educatie. Ik weet nog niet in welke vorm; misschien bij een museum, kunstinstelling of academie.

Bekijk het profiel van Orselle Wijma

Delen