Op de Landexpositie van het Amsterdam Light Festival 2017 zijn werken van drie studenten, twee recent afgestudeerden en één docent van de Breitner Academie te bewonderen. De Landexpositie is van 14 december tot en met 7 januari gratis te bezoeken op het Marineterrein Amsterdam.
Miasma Fields
Vierdejaarsstudenten Liza Vos, Sem Wijker en Kari-Anne Souwer maakten samen de installatie Miasma Fields. De titel verwijst naar de klassieke miasmatheorie, die de oorzaak van epidemieën toeschrijft aan ziekmakende deeltjes (miasmen) in de lucht die je inademt. In hun kunstwerk gebruiken de studenten gegevens van tien punten in Amsterdam waar de uitstoot van stikstofdioxide wordt gemeten, om deze op een bijzondere manier te visualiseren: met ferrofluïd. Het effect is wonderlijk, maar doordat je kijkt naar de pieken en dalen in de uitstoot van een giftige stof tegelijk ook verontrustend.
Het project is geïnitieerd door het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN), een talent- en kennisnetwerk voor de creatieve industrie en ICT-sector waarin de AHK samen optrekt met de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland. Binnen de Breitner Academie houdt het ArtechLAB Amsterdam zich bezig met onderwijs en onderzoek op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie.
The Wood Would en Squared Time
Twee alumni van Lichting 2017, Verena Hall en Hanna Betsema, presenteren tijdens het Light Festival een werk waarmee zij afgelopen zomer beeldend afstudeerden aan de Breitner Academie. Beiden waren vorig jaar ook te zien op het festival, toen zij als student bijdroegen aan het lichtkunstwerk Translucent.
In The Wood Would van Verena Hall betreedt de kijker een bos vol kale bomen gemaakt van houtskooltekeningen, die op een betoverende manier gereflecteerd worden in het water. Wie de bomen van dichterbij wil bekijken, breekt door zijn voetstappen in het water de reflectie, maar creëert tegelijk een levendig nieuw lichtspel tussen de bomen. Hiermee laat Hall zien dat onze diepste verlangens soms zo heftig zijn dat we in het najagen ervan dingen kapot maken – maar dat hierbij ook altijd iets nieuws en waardevols kan ontstaan.
Met haar werk Squared Time probeert Hanna Betsema orde te scheppen in de chaos van de grote hoeveelheid informatie waarmee we dagelijks geconfronteerd worden. Zij onderzocht de vraag hoe mensen hun tijd zo efficiënt mogelijk kunnen indelen, en ontdekte dat een dag langer voelt en je je concentratie beter kunt vasthouden wanneer je een dag opknipt in 144 blokjes van tien minuten. Betsema maakte van deze tijdseenheden tastbare blokjes, die inhoud en aanwezigheid krijgen door het lichtje dat ze bevatten. Omdat je alle 144 blokken bij elkaar kunt zien en er omheen kunt lopen, kun je fysiek ervaren hoeveel tijd er in een dag zit.
The Blinking
Docent Helmut Dick tot slot is te zien met The Blinking, een ‘architecturale interventie’ die alle alarmbellen doet afgaan. Heeft de auto die hier met knipperende lichten en een gedeukte bumper tegen de gevel van een gebouw staat, net een ongeluk gehad? Waar is de bestuurder gebleven? Maar dan valt op dat niet alleen de autolichten flitsen: het licht in het pand knippert mee en samen vormen ze een synchroon alarmlicht – alsof de impact van de botsing in het gebouw resoneert. Dick wil daarmee laten zien dat zo’n aanrijding niet alleen een fysieke klap is, maar ook een verandering teweegbrengt in je perceptie van de omgeving.
Over het Light Festival
Het Amsterdam Light Festival kent een vaarroute (van 30 november tot en met 21 januari) en een landexpositie (14 december tot en met 7 januari) die dit jaar voor het eerst plaatsvindt op het Marineterrein, op loopafstand van Amsterdam CS. Het tentoonstellingsgebied is gratis toegankelijk en wandelend te verkennen.
Meer informatie: www.amsterdamlightfestival.com