Op donderdag 9 oktober lanceerde CASE, het Centre for Arts & Sciences Education, het nieuwe boek Dealing with the Real Stuff. Het eerste exemplaar werd door auteur Nathalie Roos (docent aan de Breitner Academie) uitgereikt aan kunstdocent Eize van der Veen (Montessori Lyceum Oostpoort) tijdens het gelijknamige symposium bij Framer Framed in Amsterdam.
In een tijd waarin maatschappelijke kwesties zoals polarisatie, discriminatie en fake news alomtegenwoordig zijn, stelt Dealing with the Real Stuff de vraag: hoe kan kunst helpen bij het ontwikkelen van kritisch denken en sociaal engagement in het onderwijs? Dit boek onderzoekt hoe de praktijken van hedendaagse activistische kunstenaars een krachtig middel kunnen zijn om leerlingen te inspireren, ze uit te dagen na te denken over hun positie in de maatschappij en ze te stimuleren tot actie.
Dit project, geleid door docent/onderzoeker Nathalie Roos, biedt een interdisciplinaire benadering die kunst, activisme en burgerschapsonderwijs samenbrengt. Het boek biedt niet alleen een theoretisch kader, maar ook praktische handvatten voor docenten in opleiding en vakdocenten om actuele, maatschappelijke thema’s in hun lespraktijk te integreren.
Een onmisbaar werk voor iedereen die onderwijs wil geven dat verder gaat dan het klaslokaal en leerlingen wil voorbereiden op hun rol als actieve, kritische burgers.
Het boek is verkrijgbaar via de website van Framer Framed.
