(Her)beleef de Werkveldbijeenkomst van 2024
Op woensdag 27 maart 2024 heeft weer een editie plaatsgevonden van de jaarlijkse Werkveldbijeenkomst van de Breitner Academie. Een middag met als doel; enerzijds het verkrijgen van input over het werken met de (studenten van de) Breitner Academie en anderzijds het verzorgen van een inspirerende middag voor onze relaties uit zowel het onderwijs, als culturele veld. Nadat in een plenaire presentatie onze nieuwe directeur Iris Eshel zich had voorgesteld werd er een korte blik geworpen op de laatste ontwikkelingen, leukste projecten en studenten ervaringen. Vervolgens konden de bezoekers deelnemen aan uiteenlopende workshops van Dealing with the Real Stuff (burgerschapsonderwijs in het kunstvak) tot het ervaren van de Best Practice van twee vierdejaars studenten. Er werd gezamenlijk afgesloten met een borrel waarin kon worden nagepraat, ervaringen uitgewisseld en kennisgemaakt.
Een, wat ons betreft, geslaagde editie van de Werkveldbijeenkomst van de Breitner Academie. Hopelijk zien we volgend jaar eenieder weer terug op de editie van 2025 met nog meer deelnemende relaties uit ons mooie werkveld. Wil je hierbij aanwezig zijn? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
Details
Datum • Woensdag 27 maart 2024
Inloop • 15:00 uur
Event • 15:15 - 17:30 uur
Borrel • 17:30 - 19:00 uur
Leren vanuit complexe opdrachten in de deeltijdstudie
Dolores de Jong en Evelien Ruizendaal: deeltijdstudenten, jaar 1
In het blok “Kunst, religie en levensbeschouwing” richtten deeltijdstudenten een expositie voor jongeren in. In deze showcase doken we in de uitwerking van twee studenten rondom het thema Controle. Dolores en Evelien uit deeltijd jaar 1 namen de deelnemers mee in hun uitwerking van blok 2: de expositie Controle. Ze stelden een expositie samen voor jongeren aan de hand van de levensvraag: “Heb jij ook weleens het gevoel dat je hoofd te vol zit?”. In verschillende opdrachten werd kunst beschouwd en het thema ingedoken. Er werd kort gereflecteerd hoe de studenten leerden in een integrale opdracht waarin theorie en praktijk samenkomen.
On The Movie
Wypke Jannette Walen: ontwikkelaar, coordinator en aanspreekpunt van On The Movie
Maak kennis met On The Movie, de post-hbo jaaropleiding filmeducatie. On The Movie leidt bekwame filmleraren op, die de taal van film leren spreken, maken en doceren. Tijdens deze workshop maakten deelnemers kennis met de opleiding en voerden ze een inspirerende filmopdracht uit die ze mee konden nemen in hun eigen onderwijspraktijk. Meer weten over On The Movie? Je leest het hier.
Dealing with the real stuff
Nathalie de Roos: docent minor Dealing with the real stuff
In de (door de Breitner Academie aangeboden) minor Dealing with the real stuff, wordt vanuit verschillende perspectieven gekeken naar actuele maatschappelijke ontwikkelingen en hoe deze zich verhouden tot de kunsten en het kunstonderwijs. De minor-studenten ontwikkelen kunst en educatie op het snijvlak van kunst & maatschappij. Daarnaast is het ontwikkelen van vakoverstijgend kunst- en burgerschapsonderwijs (i.s.m. de Lerarenopleiding Maatschappijleer aan de HvA) onderdeel van de minor
In deze workshop verkenden deelnemers de vragen:
- Op welke manier kan het kunstvak invulling geven aan burgerschapsonderwijs?
- Wat is de rol hierin van de kunstvakdocent en wat is er nodig om invulling te kunnen geven aan deze rol?
Best Practice
Britt de Wit en Ayke Walther: voltijdstudenten, jaar 4
Met het werk alter terrestrial van Agi Haines en een mini opfrisser over de evolutie als startpunt gingen de workshop deelnemers aan de slag met hun eigen creatieve opdracht: maak je eigen alter aardse wezen. Deze opdracht begon met een wezen op aarde dat zich vervolgens evolueerde naar een van de 5 vooraf ontworpen werelden. Deelnemers gaven hun wezens namen en eigenschappen en plaatsten het wezentje in een van de werelden die klaarstonden. Dit leidde tot interessante gesprekken over waarom de deelnemers het wezentje in een bepaalde wereld plaatsten en hoe het wezentje zich zou aanpassen aan deze wereld. Wat opviel tijdens deze workshop was hoe snel de deelnemers zich inleefden in het creatieve proces en hoe het evolutiethema hen inspireerde om interdisciplinaire lesmethodes te overwegen.
De “ideale” student
Angelique de Heus en Hannie Kortland: docent & stagecoach
Wat verwacht het werkveld eigenlijk van de Breitner-student? De aanleiding van deze vraag was een Breitner stagefilmpje waarin studenten vertellen over “de ideale begeleiding op de stageplek”. In deze workshop werd juist de deelnemers als werkplekbegeleider gevraagd waar zij aan denken bij “de ideale student (om te begeleiden)”? Als opleiding kunnen we hierbij allerlei zaken bij bedenken, maar de expertise van de deelnemers wierp een nieuw licht op issues en onderwerpen waar we als opleiding meer aandacht aan kunnen en moeten besteden; zowel bij de voorbereiding op de stage als tijdens de stageperiode zelf (bijvoorbeeld in de intervisiebijeenkomsten op de academie).
Eigenschappen, kenmerken en vaardigheden van een ideale dio (docent in opleiding) werden door de werkplekbegeleiders in piramidevorm neergelegd om het belang, of juist het 'niet van belang zijn' te benadrukken. In de piramide konden op blanco 'stenen' ook kenmerken/eigenschappen aangevuld worden. Dit bracht een onderlinge discussie op gang waarbij verschillende standpunten werden toegelicht en uitgewisseld.