(Her)beleef de Werkveldbijeenkomst
Een inspirerende middag vol uitwisseling en verdieping
Op donderdagmiddag 17 april 2025 vond onze jaarlijkse Werkveldbijeenkomst plaats. Een middag waarop professionals uit het onderwijs en culturele werkveld samenkwamen om kennis, ervaringen en inspiratie te delen rondom kunst en educatie.
De deelnemers doken in actuele thema’s via drie inhoudelijke workshops. Van mondiale perspectieven op kunst tot het ontwerpen van eigentijdse kunstlessen en de grens tussen lesgeven en kunst maken – het programma bood volop ruimte voor verdieping, uitwisseling en nieuwe inzichten.
Programma
Donderdag 17 april 2025
Inloop • 14:45 uur
Event • 15:15 - 17:15 uur
Borrel • 17:15 - 18:30 uur
De workshops:
- Wicked Arts Assignments – over het ontwikkelen van dynamische kunstopdrachten die aansluiten bij de veranderende maatschappij en leerlingen
- Kunst in mondiaal perspectief – over leren vanuit ongemak en het beschouwen van kunst als gedeelde ervaring
- Oké, dan niet – over onderwijspraktijken als inspiratiebron voor kunst
De middag werd gezamenlijk afgesloten met een plenaire terugblik, gevolgd door een informele borrel waar volop werd nagepraat, genetwerkt en nieuwe ideeën ontstonden.
Wat ons betreft was het een geslaagde editie van de Werkveldbijeenkomst. We kijken ernaar uit om iedereen volgend jaar opnieuw te verwelkomen! Wil je op de hoogte blijven van onze werkveldbijeenkomst, meld je aan voor de nieuwsbrief.
De workshops

Wicked Arts Assignments
Arida Bandringa-Hendriks + Anneke Willemsen
Tijdens de workshop Wicked Arts Assignments hebben de deelnemers naar de achtergronden en inhoud gekeken van de Wicked Way van het ontwerpen van opdrachten. Daarnaast zijn de deelnemers zelf aan de slag gegaan tijdens Go Wicked! met een spannende Wicked Assignment: Maak met je groep een sculptuur van smartphones. (Boek Wicked Assignments: Jen Delos Reyes). Verder zijn we aan de slag gegaan tijdens de Wicked Designchallenges met het ontwerpen van Wickeds bij actuele kunstbronnen en het gebruik van het ontwerpmodel Wicked Kunsteducatie.
Wil je de presentatie nog eens doornemen, download deze hier. Voor meer informatie en boekingen kun je contact opnemen via case@ahk.nl of een kijkje nemen op de website van Wicked Trainingen.
Kunst in mondiaal perspectief
Manon Habekotté en Claire Goedman
In de workshop "Kunst in mondiaal perspectief" werd een mondiaal perspectief op het beschouwen en begrijpen van kunst verkend. De deelnemers maakten kennis met de zogenaamde 'pedagogy of discomfort' en het van elkaar en met elkaar leren middels het beschouwen van hedendaagse kunst. In deze workshop werden handvatten gegeven om het samengaan van kunsttheorie en praktijk in de eigen praktijkles toe te passen.
Wil je de presentatie nog eens doornemen, download deze hier.


Oké, dan niet
Deeltijdstudent Renée en Wilma van Wijnen
In deze workshop verkenden de deelnemers de mogelijkheid om het schoolsysteem zelf niet als begrenzing, maar als artistiek materiaal te benaderen. Vertrekpunt was de vraag hoe, binnen de bestaande onderwijsstructuren, een speelveld kan ontstaan waarin leerlingen ruimte vinden om met een conceptuele blik de logica van het systeem te bevragen, bewerken of tijdelijk herschikken.
Aan de hand van kleine, performatieve interventies die ontstaan zijn in de lespraktijk bespraken we hoe subtiele verschuivingen een uitnodiging kunnen zijn tot verbeelding en tegenvoorstellen. Niet het spektakel, maar het ogenschijnlijk onbeduidende kreeg betekenis als artistieke handeling.
De kern van de workshop lag echter in het gezamenlijke gesprek: wat vraagt het van ons als (kunst)docenten om zulke marges mogelijk te maken? Welke positie nemen we in als we onszelf niet enkel als begeleider, maar ook als maker beschouwen binnen dit proces? En hoe creëren we een uitnodiging die niet alleen theoretisch ruimte biedt, maar ook belichaamt dat spel, twijfel en onderzoek welkom zijn?
De workshop eindigde niet met antwoorden, maar met een gedeeld zoeken: naar vormen van onderwijs waarin ontmoeting, het onverwachte en het nog-niet-benoemde niet worden vermeden, maar juist als waardevol worden erkend.
Alle foto's zijn gemaakt door Yentl Landaal
