Aghlaja Mast

Aghlaja Mast

Obia Ballet: Position I,II,III, IV & V

Ontdekkingstocht van de volmaakte onvolmaaktheid , van het geplande ongeplande en het verwachte onverwachte.
Inspiratie haal ik uit mijn zoektocht naar mijn identiteit tussen verschillende culturen. Ik ken zowel de Surinaamse Winti cultuur als de calvinistische cultuur van Nederland. Op de beoefening van de esoterische praktijken ligt een sfeer van taboe bij verschillende Surinaamse samenlevingen. Zo is Obia in de Afro-Surinaamse godsdienst, onder andere een voorwerp met bovennatuurlijke kracht. Ook mijn sculpturen vormen een krachtveld, verenigd in een cirkel, als of ze zich tegen kwade invloeden van buitenaf beschermen.

Net zoals het met kennis in de Winti vergaat, gaat het bij mijn beeldende werk om ondrofeni (ervaring); met schade en schande verworven.
De uitgangspunten voor de sculpturen zijn de vijf basis posities uit het klassieke ballet. Ik heb voor dit thema gekozen omdat bij klassiek ballet de regels juist erg nauw en onnatuurlijk zijn. Het fascineert me hoe mensen zich in allerlei bochten wringen om zich te conformeren. Mijn sculpturen
zijn van een formaat die een krachtige gelding en bewijsdrang hebben. Bij het maakproces zijn ze vanuit de basisposities van het ballet op een instinctieve en associatieve manier uitgegroeid en hun eigen leven gaan lijden.

Back to list
Share