Mariska Falke

Mariska Falke

Course
Beeldende Vorming deeltijd
Class
2021
Email
studio@formtext.nl

Procesgericht werken


Als docent vind ik het belangrijker dat een leerling zich tijdens het werkproces ontwikkelt en openstelt dan dat hij/zij een mooi eindproduct maakt. Mijn visie is dat begeleiding in een proces leerzamer is dan sturen op een product. Ik sta bekend om leergesprekken, het praten over en het kijken naar gemaakte keuzes. Wat heb je ervan geleerd, wat kun je meenemen en wat zou je de volgende keer anders doen? Ik investeer in leerlingen, want zonder relatie geen prestatie. Ik vind het belangrijk dat ze zich gezien voelen in mijn lessen, dat ze zich veilig voelen en bovenal dat ze werken vanuit hun eigen belevingswereld. Ik zorg in mijn lessen altijd voor een aanknopingspunt waarmee ze zelf kunnen associëren en een koppeling kunnen maken naar eigen interesses.  

 
Mijn afstudeeronderzoek ging over procesgerichte didactiek. Door leerlingen een complexe opdracht met meer keuzevrijheid te geven, leren ze het belang van een eigen beeldend onderzoek doen. Mijn educatieve product is een serie praatkaarten zodat leerlingen met zichzelf of met elkaar kunnen reflecteren op het proces. Procesgericht werken is mooi, maar de praktijk leert dat er op middelbare scholen nog te vaak productgerichte lessen worden gegeven. Werk aan de winkel dus… 

Back to list
Share