Eline Entius

Eline Entius

Wees jezelf, blijf om je heen kijken en geniet!

Ik houd van creatief bezig zijn, voordat ik deze opleiding ben gestart heb ik een aantal jaar gewerkt als interieur styliste. Ik ben verder gaan studeren voor interieur architect maar kon mijn draai hier niet vinden. Ik was vooral zelfstandig aan het werk en miste het werken in een team en de connectie met anderen. Op de AHK voelde ik me daarom ook gelijk thuis, na mijn eerste stage-ervaring wist ik het meteen, ik wil lesgeven! Het inspireren en jongeren begeleiden in een creatief proces zoals het maken van beeldend werk trok mij enorm. De doelgroep past bij mij, ik begrijp ze omdat ik zelf ook vanuit de beroepspraktijk ben begonnen. De mogelijkheden in materiaal en technieken op de academie heb ik volop benut. Als docent wil ik een brede kennis hebben om de leerlingen goed te kunnen begeleiden.

Mijn passie voor het maken van beeldend werk houdt niet op bij een bepaald medium. Ik maak graag gebruik van ambachtelijke technieken en combineer ze met de technologie van nu. De natuur is onbewust altijd een inspiratiebron, het is altijd iets waar ik op terugval.

Ik vind het belangrijk om als kunstdocent meerdere technieken en materialen te beheersen. Dat heeft de Academie voor Beeldende Vorming mij bijgebracht en het was super om leerlingen tijdens stages iets nieuws te kunnen bieden. Sommige kinderen denken dat ze niks kunnen en het maakt mij gelukkig als ze na een jaar een grote stap vooruit gemaakt hebben. Het liefst vind ik een baan in het onderwijs en blijf ik daarnaast zelf beeldend werk maken.

Kunst beschouwen in een museum vind ik vaak saai omdat het teveel is. Ik neem beter waar als ik slechts een paar werken bekijk, bij voorkeur van tevoren geselecteerd. Ik kijk naar techniek en weet het liefst ook de bedoeling van de kunstenaar - dat draagt bij aan mijn waardering. Emotie maakt dat kunst speciaal wordt. Dat heb ik tijdens de Biënnale in Venetië meerdere keren ervaren: het raakt me als iets overweldigend is tussen de rest, of juist heel klein.

Op dit moment is Joseph Klibansky mijn favoriete kunstenaar. Hij schept een dynamische nieuwe wereld door beelden op intrigerende wijze samen te voegen. Zijn werk is een combinatie van architectuur en natuur en maakt me blij als ik ernaar kijk.

De natuur en alles om me heen. Vernieuwingen in de kunst, technologie en maatschappij.

Lesgeven op een school waar ik me thuis voel. Aan leerlingen in het vmbo, deze doelgroep past bij mij. Ik wil leerlingen die een toekomst hebben in de beroepspraktijk inspireren en klaarmaken voor het werkveld waar ze met hun handen en creativiteit hun passie voor het creëren kunnen uiten.

Senses

Ik houd van uitdaging en wil met de gevarieerde materiaalkeuze voor mijn eindwerk (keramiek, glas en siliconen) laten zien welke kennis ik de afgelopen jaren heb opgedaan. De natuur is een grote inspiratiebron en groen is een terugkerend thema in mijn werk. Ik heb gewerkt met de sensitieve plant Kruidje-roer-me-niet (Mimosa pudica), die bij aanraking zijn blaadjes sluit. Dit ter illustratie van het thema ‘Interactie met het kunstwerk’. Kunst wordt tegenwoordig steeds interactiever, wat het voor jongeren interessant maakt.

Naast materialen maak ik gebruik van Arduino, een technisch platform om kunst interactief te maken. De El Wire (controlepaneel voor lichtgevende draden) staat achter een craquelé glaswand die lijkt op golvend water dat door de breking van zonlicht in vlakken wordt verdeeld. Een sensor laat het licht reageren op de beweging van bezoekers. De plantjes staan in keramische potten met een eigen identiteit. Erboven hangen siliconenfiguurtjes met een geluidsensor, waardoor ze op de plantjes vallen zodra ze door bezoekers geactiveerd worden. Ter completering van de installatie worden microscopische beelden en beelden van aanrakingen vertoond via beamers.

Stage

LIO stage, Clusius College Hoorn. Zelfstandig lesgeven in Tekenen en Handvaardigheid aan leerlingen uit jaar 1 en 2. Daarnaast heb ik lessen verzorgd voor kunstklas leerjaar 1. Begeleiding CKV-week leerlingen jaar 3.

Terug naar lijst
Delen