Iris van der Linden

Iris van der Linden

Opleiding
Beeldende Vorming voltijd
Lichting
2014
Specialisatie

2d en nieuwe media

E-mail
info@irisvanderlinden.com

Ik werk voornamelijk 2D en deed dat bijna altijd met acrylverf, fineliner, inkt, potlood én schilderstape. Sinds kort heb ik aquarelverf ontdekt: prettig om mee te werken en moeilijk onder controle te houden! Het geeft een mooie transparante gelaagdheid zonder dikke lagen verf. Met fineliner en aquarel kan ik de uitersten opzoeken tussen mooi, strak en juist het tegenovergestelde. Mijn voorstellingen zijn abstract en het kleurenpalet beperkt zich voornamelijk tot zwart-, crème- en grijstinten, kleuren die ik rustgevend vind.

Mijn oma bracht mijn creatieve brein tot bloei. Zij schilderde zelf met veel plezier en haar huis hing vol eigengemaakte schilderijen. Niet helemaal mijn smaak, maar desalniettemin inspirerend. Zij was een krachtige vrouw met veel doorzettingsvermogen, zelfs toen ze ernstig ziek was. Van haar leerde ik nooit op te geven en je dromen na te jagen.

Ik sta open voor allerlei vormen van kunst. Sommige uitingen kunnen mij emotioneel flink raken, zoals onlangs de experimentele dansfilm ‘Immortelle’ van David Verbeek: een verbroken relatie verbeeld door een zwart hart, intense bewegingen en een prachtige setting. Andere disciplines die ik graag nog zou ontwikkelen zijn keramiek, fotografie en grafisch. Het mooie van de BVO is dat je niet alleen kennis opdoet van allerlei kunstdisciplines, maar ook van kunstonderwijs. Qua docentschap kwam ik erachter dat speciaal onderwijs en jeugdhulpverlening mij het meest aanspreken. Als een kind in een snoepwinkel heb ik mijn eindexamenjaar zo optimaal mogelijk ingericht met bijvakken aan de Hogeschool voor Amsterdam en stages op het Amsterbaken en De Koppeling.

In september start ik een tweejarige deeltijd Master Pedagogiek om mijn pedagogisch inzicht te verbreden. Ik wil interventies ontwikkelen voor probleemjongeren die te maken

hebben met gedrags- en/of verslavingsproblematiek en ze individueel begeleiden, wellicht in combinatie met creatieve therapieën. Wie weet richt ik zelfs ooit mijn eigen school of opvanghuis voor deze bijzondere doelgroep op! Mét een eigen atelier om me af en toe in terug te trekken.

Complexity of exposing

CONTROLE en LEEGTE

Ik begon mijn beeldend afstuderen met de thematiek het twaalf stappenplan die een verslaafde doorloopt tijdens het herstelproces. De thema’s liggen dichtbij mezelf en zijn erg persoonlijk. Om het onderwerp iets breder te trekken ben ik geïnspireerd geraakt door het boek Borderline Times. Hierin beschrijft de Vlaamse psycholoog Dirk de Wachter dat de maatschappij en de mensen van nu allemaal wel een trekken van borderline met zich mee dragen. Hij spreekt zich uit over de toekomst van de nieuwe generatie en hoe we hier mee om moeten gaan. Omdat het boek niet iets is waar ik werk over wil maken en hier ook geen nadruk op wil leggen ga ik momenteel uit van een aantal woorden die mij inspireren. Ik geef mezelf een kader om werk te produceren. CONTROLE en LEEGTE.

Mijn tekeningen geven abstracte lege ruimtes weer. Mijn palet is vrij beperkt namelijk wit, zwart, grijstinten en crèmekleuren. Ik vind dit rustgevende kleuren.

Ik wil graag ruimte over laten aan de toeschouwer om zelf een beeld te vormen over mijn werk. De titels en het beschrijvende stukje tekst zullen een handvat zijn.

Stage

Altra College, locatie Amsterbaken

Het Amsterbaken is een gesloten inrichting voor jeugdige gedetineerden, waar tachtig jongens tussen de twaalf en vierentwintig jaar geplaatst en behandeld kunnen worden. Het gaat om een particuliere inrichting, die onderdeel is van Spirit, een organisatie voor hulpverlening aan jeugd in Amsterdam. Ik gaf les in beeldende vorming

Altra College, De Koppeling

De Koppeling is een behandelcentrum voor jongens en meisjes van 12 tot 18 jaar in de Stadsregio Amsterdam. In de Koppeling werken vier organisaties samen aan de goede behandeling van jongeren met een ernstige en complexe problematiek:

Spirit vanuit de jeugdzorg, de Bascule vanuit de psychiatrie, Altra vanuit het onderwijs en Lijn5 met haar specifieke kennis van kinderen met een licht verstandelijke beperking.

Er is plaats voor 112 jongeren, verdeeld over 12 JeugdzorgPlus behandelgroepen en twee zeer intensieve behandelgroepen voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB). De jongeren hebben veelal ernstige gedragsproblemen en zijn vastgelopen op meerdere leefgebieden zoals school, thuis en sociaal netwerk. Daarom richt de behandeling zich ook op de familie, het netwerk van de jongeren en hun school- of arbeidsperspectief. Momenteel ben ik hier werkzaam als docent Beeldende vorming.

Terug naar lijst
Delen