Celia Bleijenberg

Celia Bleijenberg

Opleiding
Beeldende Vorming voltijd
Lichting
2020

Genesis and Catastrophe

Ik maak werk over mijn positie als vrouw in de tijd. Hierbij borduur ik voort op een zin van mijn muse Francesca Woodman, een zin die ze veertig jaar geleden opschreef in het boek Some Disordered Interior Geometries:

“They make me think about where I fit in this odd geometry of time.”

Door middel van het combineren van fotografie en film krijgt de rol die de tijd speelt een andere dimensie. Enerzijds wordt de tijd stilgezet en anderzijds verstrijkt de tijd terwijl je ernaar kijkt.

In het familieportret van mijzelf met mijn zusje en broertjes, kijken wij naar de toeschouwer. Dit werk is gecombineerd met de fotoserie die ik in een verlaten villa in Frankrijk heb gemaakt. In de villa is de geschiedenis haast melancholisch, vervaagd en ongrijpbaar. Mijn familieportretten zijn intiem en eigentijds, in de vorm van een ontmoeting.

Een belangrijk onderwerp voor mij is de rol van de vrouw door de tijden heen. Ik maak mijn werk niet zozeer uit een feministische overtuiging, of als protest, maar meer als een dromerig mijmeren. Door mijzelf in die rol van de vrouw in het verleden te verplaatsen, betreed ik een wereld die er niet meer is.

Afgelopen jaar stond in het teken van de zoektocht naar mijn plek in de tijd. Een zoektocht die niet stopt na mijn afstuderen, maar begint. In mijn werk wordt niet gepraat, alleen gekeken.

Onze ogen worden gesloten, de tijd tikt verder.

 

Terug naar lijst
Delen