Daan Strijker
Kunst e - ducatie
Mijn onderzoek gaat over het online kunstonderwijs. Na de eerste lockdown ontstond er op veel scholen een discussie of er wel of geen online kunstles gegeven kon en moest worden.
Voor mij heeft het kunstonderwijs als doel de verschillende functies van kunst te leren kennen, maar ook betekenis te geven aan wat de leerling maakt en meemaakt. Het maken richt zich op het experimenteren, creƫren en (re)produceren. Het meemaken is gericht op het onderzoeken, analyseren en waarderen van kunst.
Ik ben van mening dat we de leerling kunstonderwijs niet kunnen ontnemen. Je ontneemt ze de gelegenheid om plezier te ervaren bij het doen van eigen ontdekkingen, wat zo belangrijk is voor de vorming van een persoon. Kunst brengt ons die andere kijk op de wereld. Als online onderwijs de toekomst is, laten we dan zorgen voor een aanbod van waardevol online kunstonderwijs waarin het maken en meemaken centraal staan. De uitkomst van mijn onderzoek biedt een format voor de kunstdocent voor online kunstonderwijs: Kunst e - ducatie.