Nascholing filmeducatie in samenwerking met Netwerk Filmeducatie (Eye Filmmuseum): wachtlijst

Onderstaande nascholing zit vol. U kunt zich aanmelden voor de wachtlijst door een mail te sturen naar: breitner@ahk.nl met als vemelding interesse nascholing filmeducatie. Als u op de hoogte gehouden wilt worden van onze nascholingen kunt u zich hier aanmelden voor onze nieuwsbrief. 

Hoe kun je het medium film succesvol integreren in je lespraktijk? Hoe maak je film en hoe leer je leerlingen bewust en kritisch kijken naar film en video? Deze vragen en nog veel meer komt aan bod tijdens de nascholing die de Breitner Academie en het netwerk Filmeducatie (Eye Filmmuseum) aanbieden in het najaar van 2020. 
Aan bod komen: filmanalyse, filmvaardigheden en filmdidactiek. Bij de nascholing wordt gebruik gemaakt van de nieuwe leerlijn Film, ontwikkeld door docenten en lerarenopleiders die verbonden zijn aan het Netwerk Filmeducatie. We maken gebruik van lesprogramma’s die zichzelf al bewezen hebben in het klaslokaal en we richten ons op praktische vaardigheden die direct inzetbaar zijn in de klas.

  • Voor wie:  kunstdocenten, kunsteducatoren, opleiders, onderzoekers en (master)studenten
  • Locatie: Eye Filmmuseum en de Breitner Academie (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)
  • Wanneer: van 29 oktober tot en met 10 december 2020, zeven keer een donderdagmiddag van 15.30-18.30 uur.
  • Kosten voor de gehele cursus: €615,- inclusief certificering en materialen.
  • Inschrijven: Zie inschrijfformulier hieronder. Er zijn i.v.m. Covid maar 16 plekken beschikbaar.  

Hieronder volgt een samenvatting van het gehele programma:

Gezamenlijke start Feit of Fictie? De filmmaker aan het woord.
Donderdag 29 oktober 2020, 15.30- 18.30 uur

Filmmaker Anne van Campenhout (“Helaas ben je het niet geworden”) neemt je mee in het maakproces van haar documentaire. Wat is echt en wat is gemanipuleerd?

Filmanalyse; Hoe geef je betekenis aan film?
Donderdag 5 en donderdag 12 november, 15.30- 18.30 uur

We bekijken film- en videofragmenten en werken vanuit de ervaring van de toeschouwer, via gerichte waarneming, naar de betekenis van de film (van de maker en voor de kijker). We gebruiken daarvoor de nieuwe leerlijn Film, ontwikkeld door docenten en lerarenopleiders die verbonden zijn aan het Netwerk Filmeducatie. Film- en videofragmenten die we gebruiken zijn, naast enkele klassiekers, afkomstig uit succesvolle scholenprogramma’s van filmfestivals en direct in te zetten in de klas.
Bij de verwerkingsopdrachten bij de module filmanalyse (géén hoorcolleges!) maken we o.a. gebruik van de camera van je smartphone. 

Filmvaardigheden; Hoe maak je zelf een film?
Donderdag 19 en donderdag 26 november, 15.30- 18.30 uur

Dit onderdeel van de cursus is vooral gericht op het verwerven van (eigen) vaardigheden. Ook hier gebruiken we de leerlijn Film van het Netwerk Filmeducatie. Alle instrumentele vaardigheden die je nodig hebt om met leerlingen een film te maken komen aan bod. Het gehele maakproces: van plannen tot vertonen. Daarnaast richt dit onderdeel zich ook op het bewust inzetten van filmische middelen. Hoe versterk je je verhaal? We maken gebruik van de vele jaren ervaring van filmeducatie-aanbieders en maken we gebruik van lesprogramma’s die zich zelf reeds bewezen hebben in de klaslokalen en richten we ons op vaardigheden die direct inzetbaar zijn in de klas.

Filmdidactiek; Hoe geef je voor leerlingen betekenis aan film?
Donderdag 3 en donderdag 10 december, 15.30- 18.30 uur

Bij dit onderdeel gaan we vooral in op het didactiseren van film. Welke werkvormen zijn het meest geschikt voor het verwerken van film? In het eerste deel van de cursus zijn er al verwerkingsopdrachten aan bod gekomen, nu gaan we dieper in op het ontwikkelen van betekenisvolle verwerkingsopdrachten bij film kijken en film maken. We gebruiken hiervoor het model van authentieke kunsteducatie. Ook de taxonomie van Bloom komt aan bod. Daarnaast bekijken we veel opdrachten van ervaren filmeducatie-aanbieders. Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke opdrachten zet je in zodat de ervaring van film kijken en film maken betekenis krijgt voor hen? 

 

 

Delen