Docenten

Tijdens de opleiding krijg je les van gastdocenten uit het werkveld: filmmakers, filmanalysedocenten, kunstdocenten en vakdidactici. Daarnaast zijn Breitner docenten Wypke Jannette Walen en Meldrid Ibrahim de drijvende krachten achter de opleiding. 

Coördinator Meldrid Ibrahim ontdekte de kracht van filmmaken tijdens haar opleiding tot kunstdocent. Film bood de mogelijkheid om de echte wereld in te gaan, buiten de muren van het schoolgebouw. Jarenlang werkte ze als gastdocent voor Stichting De Frisse Blik, Cinekid en Foam en zag ze dat jongeren door film hun eigen stem kunnen laten horen. Ze ontwikkelde lessen en leerlijnen waarin een kritische blik centraal stond. Nu is zij als docent verbonden aan de Breitner Academie en is zij samen met Wypke Janette Walen de ontwikkelaar en het aanspreekpunt van deze jaaropleiding.

Coördinator Wypke Jannette Walen werkte tijdens haar studie aan het Sandberg Instituut (master of fine arts) als docent bij fotografiemuseum Foam. Ze heeft er tien jaar lang alle tentoonstellingen uitgeplozen voor workshops en rondleidingen en ontdekte het plezier in de wisselwerking tussen kijken en vertellen, tussen het gesprek met publiek en haar eigen gedachten en tussen de inkijk in andermans foto’s en haar eigen maakwens. Dit vond ze zo leuk dat ze inmiddels al jaren lesgeeft aan de Breitner Academie, waar ze studenten aanzet om al makend hun eigen fascinaties te onderzoeken.

 


On The Movie werkt met gastdocenten uit de praktijk. Op deze manier leren de deelnemers verschillende professionele werelden kennen: die van filmproductie en film- en cultuureducatie. De inhoudelijke invloed van de gastdocenten op het programma is groot. De coördinatoren bespreken vooraf met elke gastdocenten wat zijn/haar  specifieke expertise, maakstrategie of visie is en hoe de deelnemers dat kunnen ervaren in de les. In deze gesprekken wordt het raamwerk voor de lessen ontwikkeld.  Binnen dat raamwerk krijgen de gastdocenten ruimte om de lessen op hun eigen manier in te vullen, zodat die zo authentiek en levensecht mogelijk worden. Als er gedurende de lessen afstemming of bijsturing nodig blijkt te zijn, bespreken de coördinatoren dit met de gastdocenten.  

gastdocenten Filmanalyse

Kathleen Lotze, Nederlandse Filmacademie
Onderwerp: Filmanalyse

Kathleen Lotze geeft sinds 2019 les aan de Filmacademie. Sinds 1999 werkt ze voor verschillende onderzoeksprojecten en als docent aan universiteiten in Nederland, Duitsland, België en Engeland. In 2020 promoveerde ze aan de Universiteit Antwerpen met een onderzoek naar filmvertoning en bioscoopbezoek in Antwerpen tussen 1945 en 1995. Resultaten van haar onderzoek presenteert ze regelmatig op internationale congressen, in boeken en tijdschriften. 

 

Ariadne Asimakopoulos, Reinwardt Academie
Onderwerp: Multiperspectiviteit in filmanalyse

 

Margreet Cornelius, Netwerk Filmeducatie
Onderwerp: Macht van film

Margreet Cornelius is senior projectleider Netwerk Filmeducatie bij EYE Filmmuseum
 

Chloe Arkenbout, Hogeschool van Amsterdam, Culture Network
Onderwerp: Meme-cultuur

Chloë Arkenbout werkt sinds oktober 2020 als Onderzoeker & Editor bij The Institute of Network Cultures, een lectoraat verbonden aan Faculteit Digital Media & Creative Industries, dat onderzoek doet naar digitale cultuur. Tijdens de productiefase leidt ze het onderzoeksteam en coördineert ze de publicaties en evenementen. Zelf doet ze onderzoek naar media ethiek, morele verantwoordelijkheid, (digitaal) activisme, call out culture, de macht van taal en memes. Ze is ook verantwoordelijk voor het diversiteit- en inclusiebeleid van INC en ze beheert de financiën van het lectoraat.
Daarnaast werkt Chloë als docent bij de Communication & Multimedia Design opleiding, waar ze afstudeerders begeleidt en les geeft bij de Speculative Design minor. Ook is ze lis van de Ethische Commissie Onderzoek, waar ze als ethicus samen met de andere leden onderzoekers adviseert over ethisch verantwoorde werkwijzen.

​​​​​​​

 

Wat een ontzettende fijne en betrokken docent, haar feedback op mijn tussentijdse 'gepruts' gaf mij zoveel vertrouwen dat ik in een keer heeeeel veel zin kreeg om het af te gaan maken. En dan vervolgens haar feedback op mijn eindwerk.... jammer dat ik het niet heb opgenomen, maar bepaalde woorden zoemen nog na.
student On The Movie

gastdocenten Filmvaardigheden

Beri Shalmashi, publicist en filmmaker
Onderwerp: Basis van filmmaken & personageontwikkeling

Beri Shalmashi is een Nederlandse publicist en filmmaker. Haar roots liggen in Iraans-Koerdistan. Shalmashi studeerde in 2008 af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, in de richting scenario en regie, en ze volgde tegelijk een masterstudie regie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Datzelfde jaar won Shalmashi de ECHO Award, als meest excellente biculturele student in het hoger onderwijs. Als beloning mocht ze een zomer aan de UCLA studeren. Shalmashi woonde vervolgens een tijd in Los Angeles en Caïro en maakte verscheidene korte films. Samen met Sanne Vogel maakte ze de televisiefilm Mama, in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf. Met Willem Capteyn schreef ze het scenario voor de boekverfilming van Kader Abdolah's Het Huis van de Moskee, om vervolgens in 2012 naar Iraaks-Koerdistan te verhuizen, alwaar ze ging doceren aan de Salahaddin University in Erbil en aan nieuwe films werkte. In 2015 vestigde ze zich weer in Amsterdam, nadat de oorlog met IS het werken en wonen in Erbil moeilijk maakte. Ze schrijft columns voor de Volkskrant.


Evelien van der Molen, geluidsontwerper Evelien Geluid
Onderwerp: Sounddesign

Evelien  van der Molen is een Nederlandse geluidsontwerper en winnares van een Gouden Kalf in 2022 voor haar sounddesign in de film Captain NovaZe is daarmee de eerste vrouwelijke geluidsontwerper die een Gouden Kalf uitgereikt heeft gekregen. Van der Molen studeerde aan de Filmacademie, waar zij in 2009 haar diploma haalde. Ze werkte mee aan televisieseries als De regels van Floor en Zenith. Ze heeft haar eigen bedrijf Evelien Geluid en is aangesloten bij de vof West Side Studio in Amsterdam. Van der Molen was in 2021 jurylid van de Topkapi Films Fictie Prijs. Naast haar werk als geluidsontwerper is zij tevens coach aan de Nederlandse filmacademie.


Jillis Molenaar, Nederlandse Filmacademie
Onderwerp: Sounddesign
Jillis Molenaar begon zijn studie op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en studeerde daarna door op de Filmacademie, afdeling Sound Design. Na zijn afstuderen in 2003 verzorgde Jillis geluidsopnames en sound design voor diverse documentaires. (o.a. Untertage, 4-Elements, There is no Blue, Without Yellow and OrangeLife@Lowlands, Gevallen Engel, 3 Kameraden, Vandaag is net als Gisteren, Dansmariekes, Dik, Grote Genade en Sevko). Daarnaast was hij ook verantwoordelijk voor de geluidsopnames en/of de geluidsmontage voor korte fictiefilms en dramaseries. (Electriek, De Laatste Dag, Taxi656). Films waaraan hij werkte, werden mede vertoond op verschillende nationale en internationale filmfestivals. Sinds 2015 is Jillis als docent verbonden aan de Filmacademie.


Ivan Barbosa, filmregisseur
Onderwerp: Maken van geëngageerde films
Ivan Barbosa is een Nederlandse filmregisseur met Kaapverdische roots. Zijn werk heeft een unieke en onderscheidende stijl en richt zich op het snijvlak van film, reclame, hedendaagse kunst en straatcultuur. Het is vaak geïnspireerd door zijn persoonlijke kijk op zijn omgeving en levensinteresses. Bijvoorbeeld de One Night Stand film Cabo of de prijswinnende videoclip We Zijn Er voor Typhoon. De videoclip vertelt een pijnlijk verhaal en is opgenomen op het prachtige eiland Kaapverdië. 


Lonneke Worm, Nederlandse Filmacademie
Onderwerp: Cinematografie

Lonneke Worm is programmahoofd Propedeuse en docent Cinematography op de Filmacademie. In 2002 is ze afgestudeerd aan de Filmacademie in de richting camera/licht. Na het afstuderen heeft ze eerst gewerkt als belichter en daarna als focuspuller bij speelfilms en commercials. Daarnaast heeft Lonneke gewerkt als cameravrouw bij zeer uiteenlopende projecten, korte films, documentaires, videoclips maar ook met veel plezier gewerkt aan projecten met fotografen en andere kunstenaars. De afgelopen jaren heeft ze zich beziggehouden met het ontwikkelen van verschillende didactische werkvormen binnen het onderwijs.
 

Maarten Bel, kunstenaar
Onderwerp: Mediakunst en participatie

Maarten Bel kwam uit een ei in 1987. Sindsdien houdt hij van dieren en stelt hij vragen bij de status quo door planten te imiteren en doedelzakken te pijpen. (Wist je dat pijpen vroeger fluitspelen betekende?). Maarten vervreemdt zijn publiek door grote thema’s aan te kaarten op een humoristische manier, waarvoor hij vaak inspiratie haalt uit alledaagse gebeurtenissen. In zijn wereld smelten de smurfen door klimaatverandering, wordt het opruimen van afval een fanatieker spel dan Monopoly, en is er maar weinig zo sexy als een bordurende man. Het gebeurt ook weleens dat Maarten zijn publiek bij zijn werk betrekt. Dan kijken de mensen eerst heel moeilijk en vinden ze het daarna toch heel leuk. Negen op de tien tandartsen zijn het erover eens: Maarten Bel geeft je een kopstoot waarna je je als herboren voelt. Met zijn performances, tv-programma’s, publicaties, tekeningen, installaties, tours, video’s en educatieve projecten geeft Maarten Bel uiting aan het verlangen om nieuwe perspectieven te bieden op denkbeelden en gedrag.
 

Jilt van Moorst, VR Academy
Onderwerp: Virtual Reality​​​​​​​

Na zijn studie Interaction Design (HKU) ging Jilt van Moorst aan de slag als creative technologist. Naast het technisch realiseren en programmeren van veel interactieve installaties, games en applicaties is hij ook actief als audiovisueel kunstenaar. Via zijn zelf ontwikkelde VJ software Flowmotion kwam hij in contact met Philips, waar hij veel met 3D gedaan heeft. Ook is hij werkzaam in de filmwereld waar hij onder andere werkte met Peter Greenaway en Roland Emmerich. Daarnaast heeft hij aan een aantal grote VR producties gewerkt en combineert hij audiovisuele kunst, VR en performance met Sonotrope. Jilt is sinds 2004 werkzaam bij de Filmacademie en heeft samen met Harry Schreurs de Immersive Media afdeling en VRAcademy opgezet. Sinds 2021 heeft hij samen met Nikki van Sprundel de leiding over de VRAcademy.
 

Nikki van Sprundel, VR Academy
Onderwerp: Virtual Reality

Nikki van Sprundel studeerde in 2015 af bij de VPRO met een onderzoek naar VR Storytelling, waarna ze vooral de drang voelde om haar opgedane kennis en denkwijzen te delen. Ze heeft gewerkt met verschillende regisseurs voor wie VR-maken nieuw was en hen wegwijs gemaakt in de nieuwe beeldtaal en mogelijkheden. Ook heeft ze een aantal eigen VR producties geregisseerd en van 2017 tot en met 2021 was zij curator van de Church of VR bij VR Days Europe. Nikki van Sprundel is sinds 2017 gastdocent in VR Storytelling bij de Filmacademie en heeft daarmee de start van de VRAcademy meegemaakt. Sinds 2019 is zij in dienst bij de VRAcademy als docent. Sinds 2021 leidt zij samen met Jilt van Moorst de VRAcademy. Zij richten zich nu op het verder uitbreiden van de VRAcademy werkzaamheden en de vernieuwing van de specialisatie Immersive Media binnen de studierichting Visual Effects & Immmersive Media van de Filmacademie.
 

Kuba Jekiel
Onderwerp: Virtual Reality​​​​​​​

Afgestudeerd en werkzaam als architect, is Kuba Jekiel gefascineerd door de impact van technologie op het dagelijks leven en de mogelijkheden die het mengen van virtuele en fysieke werelden biedt. Met zijn concept Hyperliving verkent hij het vermogen van digitalisering om lokale gemeenschappen te stimuleren. Aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam laat hij studenten kennismaken met Virtual Reality op zowel theoretisch als praktisch niveau door VR als instrument voor creatie te tonen en te speculeren over de betekenis van de metaverse.
 

Stacii Samidin, fotograaf en filmmaker
Stacii Samidin is een Rotterdamse fotograaf en filmmaker. Op zijn achtiende kwam hij voor het eerst in aanraking met fotografie omdat hij zelf werd vastgelegd door een documentairefotograaf. Hij besloot in de leer te gaan bij deze fotograaf en studeerde in 2014 af aan de Willem de Kooning Academie. In zijn werk focust Stacii op groepsidentiteiten en brengt dit in beeld met een analoge camera om de oprechtheid en het rauwe randje van zijn onderwerp over te brengen. Stacii maakte werk voor onder andere Vice Magazine, Dj Broadcast en het Hip Hop huis in Rotterdam. Daarnaast is zijn werk meerdere malen tentoongesteld.


Sheree Lenting, danser en filmmaker
Sheree Lenting​​​​​​​ is een danskunstenaar van Surinaamse afkomst, gevestigd in Rotterdam. Ze behaalde haar Bachelor of Arts in Dance & Education aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en reisde door Afrika om haar praktijk, die zich richt op hip-hop en Africanist movement, aan te scherpen. Met behulp van beweging en film brengt ze meerdere kunstvormen samen in haar werk. Als verhalenverteller in hart en nieren put ze uit zwarte ervaringen om kunst te creëren die onze tijd weerspiegelt. Ze heeft verschillende subsidies ontvangen, waaronder onlangs de New Makers grant van Fonds Podium Kunsten voor haar onderzoek The R/Evolution of Black Dance and What Came Before HipHop. Haar missie is om de wereld te verheffen, te versterken en te transformeren door middel van haar kunst. SHE, dat ze samen met Kiraly Saint Claire regisseerde, is haar eerste film.

 

 

gastdocenten Filmdidactiek

Ellenoor Bakker, Bekijk ‘t
Onderwerp: Film in vmbo

Ellenoor Bakker is hoofd Educatie bij Bekijk ‘t, maker van CKV-projecten en workshops voor alle onderwijstypes, maar specialist in cultuureducatie op het vmbo. In haar functie betekent dit dat Ellenoor filmlessen ontwerpt, nieuwe projecten bedenkt in samenspraak met scholen, maar ook dat ze zo nu en dan zelf voor de klas staat. Ellenoor is begonnen als theaterdocent en -regisseur, en heeft daarnaast een master gedaan aan de Filmacademie. De afgelopen 10 jaar werkte zij als documentairemaker en via Bekijk ’t is zij in de filmeducatie beland.
 

Hemmo Bruinenberg, Common Frames
Onderwerp: Filmeducatie met nieuwkomers

Hemmo studeerde in 2012 af aan de opleiding Theater,- Film- en Televisiewetenschappen (cum laude) en deed hierna een master in Cultural Anthopology and Development Sociology (Universiteit Leiden), met een specialisatie in Visual Ethnography. Vanuit zijn visuele masteronderzoek naar de ervaringen van jonge nieuwkomers in Nederland richtte hij samen met de Ithaka Internationale Schakelklassen Utrecht het project Ithaka Filmt op, waarin jongeren hun eigen films maken. Hiervoor ontving hij in 2018 de UNESCO Gapmil Global Media and Information Literacy Award en in 2020 de Henny Hogenbijl Prijs. Sinds 2019 is Hemmo algemeen directeur van Common Frames, een stichting die hij samen met Ena Omerovic en Sanne Sprenger oprichtte. Het project Ithaka Filmt is hier onder gebracht, net als andere projecten die zich richten op media als middel voor de ontwikkeling van jonge nieuwkomers. Jaarlijks bereikt Common Frames meer dan 1000 nieuwkomers, verspreid over scholen in heel Nederland. Elk jaar probeert Hemmo nog één of twee workshops zelf te geven aan de jongeren. 
 

Anouschka Huige
Onderwerp: Animatie

 

Elroy Grimsbergen, Media/Kunst docent
Onderwerp: Filmdidactiek
Elroy is docent Media en Film op het Leon van Gelder in Groningen en is een bevlogen filmleraar. Hij geeft al jaren film en filmeducatie. Bijzonder is dat Elroy ook al jaren samen met zijn leerlingen een serie maakt (Hest al heurd) voor de lokale televisiezender OOG TV. Elroy stimuleert de leerlingen alles zelf te doen; van research tot filmen tot montage en speelt hierbij de rol van coach. Elroy Grimsbergen was Filmleraar van het jaar 2021; de jury was erg onder de indruk van de constructieve wijze waarop Elroy zijn leerlingen in filmeducatie onderwijst. Hij laat het ontwikkelingsproces volledig bij de leerling en probeert enkel bij te sturen wanneer hier vraag naar is.

 

Malu Sanders, filmdocent
Onderwerp: Filmdidactiek

Malu Sanders is docent Film en Kunst Algemeen aan het 4de Gymnasium in Amsterdam en is Filmleraar van het Jaar 2019. Malu is actief lid van het Netwerk Filmeducatie en dankzij de bijdrage van Malu kunnen aanbieders en lesontwikkelaars makkelijker filmeducatielessen maken met behulp van de doorlopende leerlijn film. Volgens de jury van 2019 maakt Malu creatieve lessen met aandacht voor de wisselwerking tussen theorie en praktijk. Het materiaal is actueel en sluit het aan bij de wensen en behoeftes van de leerlingen. Er is veel ruimte voor persoonlijke begeleiding en eigen inbreng van de leerlingen. De lessen stippen verschillende onderdelen aan: het maken van film, het begrijpend kijken en geschiedenis. Ook was de jury van 2019 onder de indruk hoe de leerlingen worden meegenomen in de filmwereld buiten de schoolmuren: filmfestivals, filmtheaters en talentenprogramma’s. Tot slot mag niet onbenoemd blijven dat deze docent kennis gul deelt met iedereen in Nederland die ook met film aan de slag wil door mee te werken aan een algemene leerlijn en online lessen voor iedereen.

 

 

 

Delen