Open avond woensdag 20 mei

Aanmelden

 

Studenten blogs

Ga naar

Gezocht: bevlogen creatief talent

Tijdens de opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving krijg je een mix van praktijk en theorie. Je leert kunst maken, naar kunst kijken en je kennis over te dragen. Je leert werken met verschillende technieken en materialen, loopt stages bij scholen, culturele instellingen of kunstenaars en gaat elk jaar op studiereis naar het buitenland. Daarnaast werk je (buiten de Academie) mee aan kunstprojecten. Je krijgt les van bevlogen docenten die zelf ook actief zijn als kunstenaar of als educator en die jouw talent helpen ontwikkelen. Als aankomend kunstdocent ontwikkel je je creatieve talent, je kritische blik op de wereld en leer je hoe je dit over kunt dragen. Je bent na je afstuderen bevoegd om les te geven in het primair onderwijs, vmbo, onder- en bovenbouw havo/vwo en in culturele organisaties. 

Wie zoeken we? Je bent eigentijds en origineel, je stelt kritische vragen en zet, als het moet, de dingen op hun kop. Je bent betrokken en sociaal en je durft te leren door fouten te maken. Daarnaast toon je initiatief en hou je van organiseren.

 

Authentieke kunsteducatie

Vanaf het begin van de opleiding aan de Breitner Academie sta je middenin de praktijk. Je loopt elk jaar stage, bijvoorbeeld op een middelbare school of in een museum. Ook haal je extra inspiratie op tijdens de (internationale) jaarlijkse studiereizen. Wij noemen dat authentieke kunsteducatie: je doet ervaring op buiten de muren van de academie, in echte situaties die je later in het beroepenveld ook tegen gaat komen. Zo bereid je je optimaal voor op de toekomst. 

Studieprogramma

In de opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving komen alle beeldende vakgebieden aan bod. Je leert werken in 2D (tekenen, schilderen), 3D (werken in en met ruimte) en 4D (fotografie, video, interactieve installaties, multimedia). Je komt in aanraking met uiteenlopende materialen, zoals hout, metaal, verf, gips en plastic. Ook komen allerlei digitale werkvormen aan bod, zoals animatie en digitale beeldbewerking.
Vakken als onderwijskunde en vakdidactiek gaan over de theorie en praktijk van het lesgeven. Door het vak kunstbeschouwing leer je kijken naar kunst en met het vak kunst- en cultuurgeschiedenis bouw je aan je kunsttheoretische kennis. In technologyLab_ komen wetenschap, kunst en technologie samen. Zo ontwikkel je gevoel voor de traditie van de beeldende kunsten én oog voor de toekomst van het kunstonderwijs. Lees meer over de opbouw van het studieprogramma.


Opleidingsgegevens
Studielast240 EC
Studieduur4 jaar voltijd
VoertaalNederlands
CROHO-code39100 (B Docent beeldende kunst en vormgeving)
GraadBachelor of Education (BEd)
Accreditatiet/m 28-8-2020
Delen
 

Open avond woensdag 20 mei

Aanmelden

 

Studenten blogs

Ga naar