Daphne Hoolwerf
- Contact
- LinkedIn
Beroep: Vakdocent Kunst Beeldend en CKV
De motivatie om deze opleiding te volgen was om mij te verdiepen in de hedendaagse ontwikkelingen in de kunsteducatie. Ook was ik benieuwd naar de interdisciplinaire insteek en wat dit kon betekenen voor mijn werkpraktijk als vakdocent in het voortgezet onderwijs.
Binnen het programma vond ik de bevestiging voor de combinatie van het kunstenaarschap en docentschap door educatie als kunstvorm te beschouwen. Ook werd ik geraakt door het doen van onderzoek en het vergaren van kennis binnen de kunstfilosofie; theorie en praktijk gaan op de opleiding hand in hand.
De interdisciplinaire benadering kwam terug in mijn projecten en onderzoeken, met het lichaam als thema. De invloed van sociale media op het lichaamsbeeld van jongeren stond centraal in het ontwerponderzoek wat ik met Petra van Aken uitvoerde, met een aanpak vanuit dans en beeldend kunst.
Samen met Cleo de Vlugt ontwikkelde ik het afstudeerproject Slurf!, waar ademhaling en zintuiglijk spel het uitgangspunt vormden. Dit bleek een waardevolle kunsteducatieve insteek voor de kinderen en begeleiders binnen de specialistische kinderopvang te zijn.
Ik voel mij een gevoed mens. Niet alleen voor de directe vertaling naar mijn werkpraktijk; ook alle nieuwe invalshoeken en inspiratie zijn een aanvulling voor mijn persoonlijke groei geweest.

