Docenten Beeldend

Helmut Dick | Docent Atelier, Kunst & Omgeving

Mijn ervaring en werk als beeldend kunstenaar is de basis voor mijn docentschap op de Breitner Academie. In de afgelopen jaren heb ik het vak ‘atelier’ op verschillende niveaus (inclusief het beeldend afstuderen) begeleidt. Daarnaast geef ik regelmatig het vak Kunst en Omgeving wat vooral om sociale interactie draait. Als beeldend kunstenaar werd ik op de Rietveld Academie (Bachelor) en het Sandberg Instituut (Master) opgeleid. Verder heb ik aan een werkperiode op de Rijksacademie aan de Prix de Rome 2003 deelgenomen (winnaar basisprijs). Ik werk met verschillende disciplines zoals video, fotografie, sculptuur, installaties, performances en projecten in de publieke ruimte. Mijn werk en mijn projecten zijn (internationaal) bij exposities, filmfestivals en in de openbare ruimte of bij lezingen vertoond.

helmut.dick@ahk.nl
www.helmutdick.com

Roderick Laperdrix | Docent beeldend - 2D

Mijn naam is Roderick Laperdrix. Ik ben docent en kunstenaar. In 2011 rondde ik de bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving af, aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en in 2014 de master Fine Art aan het Central Saint Martins College of Art and Design in Londen. Beide opleidingen rondde ik cum laude af. Mijn specialisatie is 2D (tekenen en schilderen) maar door mijn brede interessegebied ben ik bij meerdere vakken betrokken.

Aldo Kroese | Docent Beeldend

Naast mijn studie beeldende kunst en vormgeving (Gerrit Rietveld Academie) heb ik ook een opleiding docent bewegingsonderwijs gevolgd. Die beweging is ook terug te zien in mijn beeldend werk. Ik maak voornamelijk ruimtelijk, kinetisch werk; sculpturen en installaties met bestaande objecten die zich ontwikkelen binnen door mij bepaalde kaders. De elementen tijd en toeval spelen hierbij een belangrijke rol. 

Als docent heb ik lesgegeven in zowel het PO, VO, HBO en bij diverse musea en culturele instellingen. Met name bij FOAM Fotografiemuseum Amsterdam en de Gerrit Rietveld Academie ben ik langere tijd werkzaam geweest. 

Als bestuurslid van Ateliercomplex De Besturing in Den Haag, waar ook mijn atelier is, geef ik vorm aan het atelierbeheer en ben ik mede-initiator van het talentprogramma Hide Out.  

Sinds 2013 ben ik als praktijkdocent verbonden aan de Breitner Academie waar ik diverse modules geef. Naast beeldende lessen en stagecoaching geef ik ook projectonderwijs, ben ik betrokken bij ArtechLab en ben ik mede-coördinator van Studio Breitner, de talentklas van de academie. 

aldo.kroese@ahk.nl 

Lot Moorrees | Seniordocent 3D, Atelier en Project Primair onderwijs, voorzitter Commissie Internationalisering 

Sinds 1997 ben ik als docent verbonden aan de Breitner Academie, nadat ik in 1990 daar zelf was afgestudeerd.  Met mijn eerstegraad lesbevoegdheid op zak ben ik naar de Gerrit Rietveld Academie gegaan om me als kunstenaar verder te ontwikkelen. Ik heb daar de afdeling Keramiek gedaan. Daarna heb ik nog mijn PABO-diploma gehaald en ben ik 10 jaar werkzaam geweest als vakleerkracht BeVo in het PO. Ook heb ik veel keramiekcursussen gegeven op een volksuniversiteit, aan kinderen en volwassenen. Mijn lesgeef-ervaring reikt dus van 4- tot 80- jarigen. Ik vind het nog steeds enorm om mijn kennis, vaardigheden en ideeën uit te wisselen met de studenten en de groei te zien die ze in de vier jaar opleiding doormaken. 
Omdat ik dol ben op sieraden heb ik de opleiding tot Goudsmid gevolgd bij de Amsterdamse dependance van Vakschool Schoonhoven. 
Naast mijn werk als docent heb ik altijd  allerlei ‘maak’-projecten op de rails. Dit kan van alles zijn: upcycling, borduren, keramiek, collages, schilderen, naaiwerk, sieraden, prototypen voor multiples. etc  
Mijn werk is tentoongesteld  geweest in binnen- en buitenlandse galeries en musea 

l.moorrees@ahk.nl 

Wypke Jannette Walen | Docent 4D en Atelier, stagecoach, studieloopbaanbegeleider, docent Projecten

Lesgeven aan de Breitner Academie is een van de leukste banen die ik me kan wensen. Mijn eigen studentenbestaan startte bij de studie Geschiedenis aan de UvA. Op een goede dag schreef ik me daar uit en werd ik student bij onze academie. Daarna ben ik doorgegaan met een Master of Fine Arts op het Sandberg Instituut. Tussendoor dacht ik even dat ik documentairemaker zou worden: ik maakte “De Groote stilte”, een film over een Amsterdams klooster, waar de twee laatste monniken hun dagen vulden tot het klooster definitief zijn deuren zou sluiten. Tegelijkertijd werkte ik als docent bij fotografiemuseum Foam. Ik begon er als de allereerste educatiemedewerker en ik heb er tien jaar lang alle tentoonstellingen uitgeplozen voor workshops en rondleidingen. Dit was voor mij een onofficiële masterclass fotografie, waar ik het plezier ontdekte in de wisselwerking tussen kijken en vertellen, tussen het gesprek met publiek en mijn eigen gedachten en tussen de inkijk in andermans foto’s en mijn eigen maakwens. Op de Breitner Academie doe ik precies dit: enthousiast raken over kunstwerken, meedenken in andermans maakproces en het gesprek aangaan over dat alles. Ondertussen fotografeer ik mijn eigen fotowerk bij elkaar, een proces dat nu eens sluimert en weer opvlamt en dat zich net zomin laat vangen als de momenten die ik erin vastleg. Daarnaast ben ik lid van de academieraad en curriculumcommissie.

wypke.jannettewalen@ahk.nl 
www.wypke.nl 

 

Wafae Ahalouch | Docent 2D

Wafae Ahalouch woont en werkt in Amsterdam. In 2001 studeerde ze af met een tekeningen serie aan de docentenopleiding van de HKU en werd ze aangenomen aan De Ateliers in Amsterdam. 

‘Voor mij ging er een nieuwe wereld open van wat men de kunstwereld noemt. Mijn werk ontwikkelde zich in rap tempo door twee jaar de focus op mijn werk te kunnen richten bij De Ateliers. In 2003 won ik met mijn eerste serie schilderijen de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Ik kreeg de smaak te pakken van op een geïsoleerde tijdelijke plek in alle vrijheid en omringt door inspirerende kunstenaars werk te maken. Als docent deel ik graag mijn kennis met de studenten over de verschillende invalshoeken van het werken op het platte vlak en het kunstenaarschap. Wat voor mij heel belangrijk is: nieuwsgierigheid, openheid, doorzettingsvermogen en authenticiteit. Ik vind het geweldig om jonge makers te begeleiden, te inspireren en te motiveren. Ik deel graag mijn vakkennis met mijn studenten'. 

Wafae Ahalouch 
1978, Tanger, Marokko 
www.wafae-ahalouch.com 

 

 

 

 

 

Delen