2020-2021 Fluid Fragments: themaweek filmeducatie

Fluid Fragments
Fluid Fragments was de titel van de themaweek van 2020, waarin de veranderlijkheid en complexiteit van de persoonlijke identiteit centraal stond. In co-creatie met de professionele (film)makers Sam Yazdanpanna, Kevin Osepa, Manju Reijmer, Bouba Dola en Eva Zanen, werkten alle 144 bachelor studenten van de Breitner Academie in deze week, in groepjes, aan hun eigen film. Het resultaat werd op vrijdag 31 januari 2020 gepresenteerd in Eye in het bijzijn van de kunstenaars/filmmakers. Zij beoordeelden zowel het proces als het eindproduct van de studenten.

"Wij leven in een snelle wereld door de opkomst van technische innovatie en opkomst van internet en sociale media. Globalisering heeft gezorgd dat ons identiteit vloeibaar is geworden." (Sam Yazdanpanna)

Programma
De week werd afgestrapt met een bezoek aan de tentoonstelling/installatie GD THYSELF: Spirit Strategy on Raising Free Black Children en een masterclass van Jenn Nkiru op het International Film Festival Rotterdam. Aansluitend gingen de studenten zelf aan de slag in de maak-week. Aan de hand van verschillende genres als animatie, fictie, docu of bijvoorbeeld video-kunst werkten de studenten samen met de makers aan hun eigen film. Studenten van alle jaarlagen werkten met elkaar samen en leerden zo van de kunstenaar/filmer/cineast en van elkaar. De kunstenaar/filmmaker was enkele uren per dag aanwezig om de groepjes studenten te coachen. Op maandag startten de groepjes met carrousel-lessen en scenario schrijven. Op dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend was er een lezing of een workshop van een kunstenaar en in de middag werd er gewerkt aan de films. 

Filmeducatie vast onderdeel kunsteducatie
Tijdens deze week ontwikkelden studenten van de Breitner Academie competenties op het gebied van filmeducatie als onderdeel van beeldende kunsteducatie. In het verlengde van deze themaweek zullen het Netwerk Filmeducatie en de Breitner Academie een keuzevak over filmeducatie ontwikkelen dat voortborduurt op de themaweek. De Breitner Academie ziet filmeducatie als een onderdeel van beeldeducatie en wil in samenwerking met Eye werken aan een leerlijn die aansluit bij de reeds bestaande 4D- leerlijn in de bachelor beeldende kunst en vormgeving.

De themaweek is onderdeel van het Artist in Residence-programma van de AHK en wordt georganiseerd in samenwerking met het Netwerk Filmeducatie, IFFR en EYE.

"Ieder mens, ieder personage ervaart elke gebeurtenis, elke situatie anders. Wat ziet de één wel, wat de ander niet ziet?" (Eva Zanen)

 

Groepswerk Bouba Dola

Groepswerk Eva Zanen

Groepswerk Kevin Osepa

Groepswerk Sam Yazdanpanna

2018-2019 De week van Eros; seksualiteit in de beeldende kunst

Eros
Van 28 januari tot en met 1 februari 2019 werd de jaarlijkse themaweek omgedoopt tot De week van Eros. Artist in Residence was dit jaar online kunstmagazine Mister Motley.

Artists in Residence
Onder begeleiding van kunstenaars L.A. Raeven, David Bade, Koes Staassen, Aukje Dekker en Kinke Kooi maakten de studenten deze week beeldend werk binnen het thema erotiek. Daarnaast gingen kunstenaars, schrijvers, sprekers en wetenschappers met studenten in gesprek over seks, seksualiteit en intimiteit. De week werd afgesloten met een expositie van het werk dat de studenten hadden gemaakt.

Mister Motley nodigde voor de week van Eros kunstenaars, schrijvers, sprekers en wetenschappers uit om te praten over dat waar we maar moeilijk woorden voor vinden: seks, seksualiteit en intimiteit. De vijf kunstenaars die uitgenodigd waren, gaan in hun eigen werk allemaal een relatie aan met erotiek. Zij willen seksualiteit, erotiek, porno, gender, naakte lichamen en de relatie met spiritualiteit begrijpen, ondergaan en uitdiepen. Het zijn kunstenaars die middels het experiment onze aannames over seks verbreden en grenzen laten vervagen.

Door deze vaak moeilijke begrippen uitvoerig te bespreken werden studenten deze week ondergedompeld in de betekenis en waarde van seksualiteit in de beeldende kunst. Hoogtepunt van de week was de kortstondige expositie die goed bezocht werd.

2015-2016 Artist in Residence Helmut Dick

In het Artists in Residence programma AIR wordt de confrontatie met internationale, hedendaagse kunstenaars gestimuleerd en is er ruimte om de beste praktijken in huis te halen die het onderwijs en het artistieke beleid kunnen bezielen. In het studiejaar 2015-2016 organiseerde Helmut Dick, beeldend kunstenaar en docent aan de Breitner Academie, als Artist in Residence het programma The Genius Loci and Other Invisible Forces.

Helmut Dick (1969, Bonn) studeerde aan de Rietveld Academie en het Sandberg Instituut. Na zijn afstuderen, richtte hij zich als beeldend kunstenaar op de beeldhouwkunst en performances. In 2003 werd hij tweemaal genomineerd voor de Prix de Rome en won de basisprijs. Dick is multidisciplinair actief in de openbare ruimte, doceert en exposeert regelmatig, zowel nationaal als internationaal. Zijn fascinatie ligt bij de invloed van het gedachtegoed van bewoners en makers op hun bewuste of onbewuste leefomgevingen. Dick maakt deze zichtbaar of onderdeel van zijn werk. De resultaten van het project zijn hier te zien.

2011-2012 Artist in Residence Eboman

In studiejaar 2011-2012 werkt sample- en remixkunstenaar Eboman als Artist in Residence met studenten en docenten van de Academie voor Beeldende Vorming en de opleiding Docent muziek van het Conservatorium van Amsterdam.

Delen