Docenten
Tijdens de opleiding krijg je les van gastdocenten uit het werkveld: filmmakers, filmanalysedocenten, kunstdocenten en vakdidactici. Daarnaast zijn Breitner docenten Wypke Jannette Walen en Meldrid Ibrahim de drijvende krachten achter de opleiding.
Wypke Jannette Walen
Coördinator Wypke Jannette Walen werkte tijdens haar studie aan het Sandberg Instituut (master of fine arts) als docent bij fotografiemuseum Foam. Ze heeft er tien jaar lang alle tentoonstellingen uitgeplozen voor workshops en rondleidingen en ontdekte het plezier in de wisselwerking tussen kijken en vertellen, tussen het gesprek met publiek en haar eigen gedachten en tussen de inkijk in andermans foto’s en haar eigen maakwens.
Dit vond ze zo leuk dat ze inmiddels al jaren lesgeeft aan de Breitner Academie, waar ze studenten aanzet om al makend hun eigen fascinaties te onderzoeken.
Samen met Meldrid Ibrahim is zij de ontwikkelaar, coordinator en aanspreekpunt van onze jaaropleiding On The Movie.
Meldrid Ibrahim
Coördinator Meldrid Ibrahim ontdekte de kracht van filmmaken tijdens haar opleiding tot kunstdocent. Film bood de mogelijkheid om de echte wereld in te gaan, buiten de muren van het schoolgebouw. Jarenlang werkte ze als gastdocent voor Stichting De Frisse Blik, Cinekid en Foam en zag ze dat jongeren door film hun eigen stem kunnen laten horen. Ze ontwikkelde lessen en leerlijnen waarin een kritische blik centraal stond.
Nu is zij als docent vakdidactiek verbonden aan de Breitner Academie en is zij samen met Wypke Janette Walen de ontwikkelaar en het aanspreekpunt van de jaaropleiding Filmeducatie.
Docenten uit de praktijk
On The Movie werkt met gastdocenten uit de praktijk. Op deze manier leren de deelnemers verschillende professionele werelden kennen: die van filmproductie en film- en cultuureducatie. De inhoudelijke invloed van de gastdocenten op het programma is groot. De coördinatoren bespreken vooraf met elke gastdocenten wat zijn/haar specifieke expertise, maakstrategie of visie is en hoe de deelnemers dat kunnen ervaren in de les. In deze gesprekken wordt het raamwerk voor de lessen ontwikkeld. Binnen dat raamwerk krijgen de gastdocenten ruimte om de lessen op hun eigen manier in te vullen, zodat die zo authentiek en levensecht mogelijk worden. Als er gedurende de lessen afstemming of bijsturing nodig blijkt te zijn, bespreken de coördinatoren dit met de gastdocenten. Klik op de foto van een docent voor meer info!
Kathleen Lotze
Docent filmanalyse Module 1
Kathleen geeft sinds 2019 les aan de Filmacademie in filmanalyse en filmtheorie. Sinds 1999 werkt ze daarnaast voor verschillende onderzoeksprojecten en als docent aan universiteiten in Nederland, Duitsland, België en Engeland. In 2020 promoveerde ze aan de Universiteit Antwerpen met een onderzoek naar filmvertoning en bioscoopbezoek in Antwerpen tussen 1945 en 1995. Resultaten van haar onderzoek presenteert ze regelmatig op internationale congressen, in boeken en tijdschriften. Details vind je op haar LinkedIn profiel.
Lonneke Worm
Coordinator Specialisatiedagen Filmacademie
Lonneke Worm is programmahoofd Propedeuse en docent Cinematography aan de Nederlandse Filmacademie. In 2002 is ze afgestudeerd aan de Filmacademie in de richting camera/licht. Na het afstuderen heeft ze eerst gewerkt als belichter en daarna als focuspuller bij speelfilms en commercials. Daarnaast heeft Lonneke gewerkt als cameravrouw bij zeer uiteenlopende projecten, korte films, documentaires, videoclips, maar ook heeft ze met veel plezier gewerkt aan projecten met fotografen en andere kunstenaars. De afgelopen jaren heeft ze zich bezig gehouden met het ontwikkelen van verschillende didactische werkvormen binnen het onderwijs.
Mari Sanders
Docent filmmaken module 1
Mari Sanders studeerde in 2012 af aan AKV St. Joost in Breda met de bachelor Audiovisuele Vormgeving. Hij presenteerde zichzelf als schrijver/regisseur met zijn afstudeerfilm ‘Rue Des Invalides’, een korte film met autobiografische elementen over een jongen in een rolstoel op zoek naar liefde in het rolstoelvijandige Parijs. Een jaar na zijn afstuderen maakte hij in het kader van een Nederlands talentontwikkelingsprogramma de korte film 'Sync', de bekroonde Jeugdfilm Daan Durft ('Go Daan Go') en zijn eerste documentaire '80% Ongeschikt', een komische documentaire roadmovie over de voor- en nadelen van het ontvangen van een uitkering vanwege een handicap.
Zijn persoonlijke opvattingen over handicaps (Mari is geboren met hersenverlamming, gebruikt een handbewogen rolstoel en kan niet lopen) en het thema ‘de eenzame reiziger die probeert erbij te horen’ zijn terugkerende thema’s in zijn films.
Beri Shalmashi
Docent filmmaken in module 3
Beri Shalmashi is een Nederlandse publicist en filmmaker met roots in Iraans-Koerdistan. Zij studeerde in 2008 af aan de Filmacademie (richting scenario en regie), en ze volgde tegelijk een masterstudie regie aan de HKU. Datzelfde jaar won Shalmashi de ECHO Award, als meest excellente biculturele student in het hoger onderwijs. Samen met Sanne Vogel maakte ze de televisiefilm Mama (genomineerd voor een Gouden Kalf) en met Willem Capteyn schreef ze het scenario voor de boekverfilming van Kader Abdolah's Het Huis van de Moskee. In 2012 verhuisde ze naar Iraaks-Koerdistan waar ze ging doceren aan de Salahaddin University in Erbil en aan nieuwe films werkte. In 2015 vestigde ze zich weer in Amsterdam, nadat de oorlog met IS het werken en wonen in Erbil moeilijk maakte.
Patricia van Rijswijk
Docent media-analyse module 2
Patricia is ontwikkelaar van het trainingsaanbod voor docenten bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Daar ontwikkelt zij educatief aanbod voor professionals in het maatschappelijke veld. Denk hierbij aan (toekomstige) docenten (PO t/m HBO), mensen die werkzaam zijn in de zorg & welzijn sector en beleidsmedewerkers bij gemeenten. Het aanbod dat zij ontwikkel biedt inzichten en kennis over de werking van (nieuws)media, journalistiek, desinformatie en de totstandkoming en de kracht van de publieke opinie. Ook laat zij de goocheltrucs en mechanismen zien die de betrouwbaarheid van nieuws en informatie beïnvloeden, zodat je online manipulatie kunt doorzien. Rode draad in al het aanbod is het belang van een vrije pers voor onze democratie.
Margreet Cornelius
Betrokken bij de ontwikkeling van de opleiding als projectleider Netwerk Filmeducatie
Margreet Cornelius is senior projectleider bij het Netwerk Filmeducatie. Ze stond tien jaar voor de klas in Amsterdam als leraar in het basis- én voortgezet onderwijs totdat ze de kans kreeg om haar passie voor film met het onderwijs te combineren bij Movies that Matter. Margreet ziet film als een geweldig didactisch hulpmiddel voor allerlei vaardigheden. Door film te kijken kunnen complexe maatschappelijke vraagstukken in een mooi klein verhaal beter begrepen (én onthouden) worden. Het bespreken van film met leerlingen zorgt er daarnaast voor dat zij woorden kunnen geven aan gevoelens en smaak, hun vocabulaire vergroten, kritisch leren kijken, etc. Margreet vindt niets leuker dan een film maken met leerlingen. Zo werken leerlingen aan hun technische en creatieve vaardigheden, maar vooral ook aan samenwerken en plannen.
Bastiaan van Werven
Betrokken bij de ontwikkeling van de opleiding als coordinator didactiek Netwerk Filmeducatie
Bastiaan van Werven studeerde Film- en televisiewetenschappen aan de UvA en rondde in 2000 een master Film & Art Theory af aan de University of Kent, Canterbury, VK. Na jarenlang bij verschillende tv-productiebedrijven en -omroepen te hebben gewerkt, maakte hij in 2014 een overstap naar het kunstonderwijs met een master eerstegraads Kunst & CKV aan de UvA/ILO. Daarna was hij werkzaam in het onderwijs en als workshop-en museumdocent bij Eye Filmmuseum en sinds 2020 is hij coördinator didactiek bij het Netwerk Filmeducatie, waar hij onder andere de doorlopende leerlijn film coördineerde en het landelijk netwerk van advies voorziet.
Ivan Barbosa
Docent filmmaken module 2
Ivan Barbosa is een Nederlandse filmregisseur met Kaapverdische roots. Zijn werk heeft een unieke en onderscheidende stijl en richt zich op het snijvlak van film, reclame, hedendaagse kunst en straatcultuur. Het is vaak geïnspireerd door zijn persoonlijke kijk op zijn omgeving en levensinteresses. Bijvoorbeeld de One Night Stand film Cabo of de prijswinnende videoclip We Zijn Er voor Typhoon. De videoclip vertelt een pijnlijk verhaal en is opgenomen op het prachtige eiland Kaapverdië. Voor de film Drijfvermogen volgt hij de opmerkelijke carrièreswitch van Tarikh Janssen. Deze acteur laat de filmwereld achter zich en keert terug naar het topzwemmen. Samen verkennen Barbosa en Janssen taboe-onderwerpen als de witte onschuld, het zwarte identiteitsdenken en de Black Lives Matter-beweging om de absurditeit en ernst van het hedendaagse racismedebat bloot te leggen.
Ernie Tee
Docent filmgeschiedenis module 3
Ernie Tee is scriptcoach, scripteditor en dramaturg, en heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van talloze films en televisieseries. Hij studeerde Neerlandistiek en Algemene Literatuurwetenschap, was lange tijd actief als filmcriticus en mediapublicist, werkte als docent bij Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en is momenteel docent aan de Nederlandse Filmacademie en bij Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij ontving de Pierre Bayle-prijs voor de filmkritiek. Hij was adviseur van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en van het Nederlands Fonds voor de Film. Momenteel is hij adviseur van het NPO-fonds. Hij nam deel aan de Arista Script Development Workshop, het Story Seminar van Robert McKee, en werkt als script supervisor, script-editor of dramaturg voor vele producenten in binnen- en buitenland.